30 september. Vertrek van Schiphol naar Johannesburg.

4 oktober 2018 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Zondag 30 september is het dan zover. De koffers zijn gepakt en wij zijn klaar voor onze reis naar Zuid Afika. Om 7.30 uur staat Marco voor de deur om ons naar Schiphol te brengen.Op dit vroege tijdstip is het al behoorlijk druk op Schiphol. Het kost ons ruim een uur voor de afgifte van de koffers, de check van de handbagage en de paspoortcontrole. Nog net even tijd voor een kop koffie, want om 9.45 uur begint de boarding. Om 10.45 uur gaan we de lucht in en vliegen o.a. over Brussel, Lyon, Marseille, Mallorca,  Nigeria en Angola. Om 21.07 uur landen we op Johannesburg. Na de paspoortcontrole en het ophalen van de koffers brengt een shuttle bus ons naar het hotel, waar we om 22.30 uur aankomen. We duiken meteen ons bed in, want het was toch wel een lange en vermoeiende dag. De volgende dag na het ontbijt nemen we weer de shuttle bus naar het  vliegveld, waar we de auto kunnen ophalen. Het is een VW, zodra je gaat rijden, gaan alle portieren op slot. Wel zo veilig, want zodra je bijv. bij een stoplicht staat staan er dadelijk bedelaars en handelaren om  de auto. Op naar Piet Retief. De navigatie herkent de plaats niet. Op goed geluk gaan we rijden en als later de navigatie Piet Retief aangeeft, krijgen we een bijzondere route (350 km): een dor landschap vanwege de droogte van de afgelopen maanden, krottenwijken,  liftende mensen, mensen op blote voeten die langs de weg lopen, kinderen die de (snel) weg oversteken en grazende koeien vlak langs de weg. Het nodigt niet uit om even te stoppen en foto's te maken. Je ziet ook geen leuk restaurant om iets te drinken.In Piet Retief gaan we op zoek naar de B&B. We hebben geen routbeschrijving en geen navigatie. Bij een advocatenbureau waar ik om hulp vraag, pleegt een hele vriendelijke man een paar telefoontjes en tekent dan een plattegrond hoe we moeten rijden. Super aardig.Het blijkt dat we nog 35 km moeten rijden, maar dan wordt al onze moeite beloont. Wat een mooie B&B. Op de foto's kunnen jullie het zien. Jammer dat we hier maar 1 nachtje zijn.Dinsdag is het een hete dag. 34 graden. Na het heel bijzondere ontbijt vertrekken we voor een rit van 250 km naar Hluhluwe. Het landschap is nu veel groener, maar weer overal kleine krottenwijken. Om 13.00 uur zijn we in Hluhluwe, we hebben geen routebeschrijving en geen navigatie naar het Hilltop Resort. In een winkeltje bij een benzine station vertellen ze ons de weg. Om 14.30 uur zijn we er eindelijk. Van 17.00 uur tot 20.00 uur maken we een game drive. We zien zwijnen, zebra's, apen, buffels en neushoorns. Het laatste uurtje vonden we niet geslaagd. Het was onwijs donker en het begon heel hard  te waaien. Koud! Het park waar we zijn is 96.000 ha!  Het was vroeger het jachtgebied van de Zulu's Het resort ligt 500 m boven zeespiegel! Woensdag zijn we om 4 uur opgestaan om weer een game drive te maken. In de jeep was een heel aardig Duits stel met 2 zonen. Er was weer veel wind, dus we hadden het aardig koud. Het was wel de moeite waard, want nu hebben we 2 leeuwen, neushoorns en een olifant kunnen spotten. Na de drive hebben we in het restaurant ontbeten en toen een warm bad genomen om weer warm te worden. 's Middags hebben we met de eigen auto een rit door het park gemaakt en heb ik mooie foto's kunnen maken. Op een gegeven moment zagen we 2 tegemoetkomende auto's stilstaan. Wat was er aan de hand? Een hele zware neushoorn liep midden op de weg en kwam onze richting uit! Ik dacht dat ik een hartverzakking kreeg. Gelukkig heefr Wim de auto gekeerd en zijn we terug gereden. De ranger had ons verteld dat verstoten mannetjes best gevaarlijk kunnen zijn. Terug in het resort was ik even op bed gaan liggen lezen. Toen Wim mij riep voor een wijntje, keek ik nog even uit het raam en zag ik een olifant langs ons raam lopen! Kicken! We hebben bewijs, want Wim was naar buiten gegaan en heeft heel voorzichtig een paar foto's gemaakt. 's Avonds tijdens het eten kregen we nog een kleine show van de dames van de bediening, zingen en dansen! Vandaag 4 oktober zijn we naar St. Lucia gereden, ee  korte rit van ong. 100km. Maar daarover vertel ik de volgende keer. Groetjes, Wim en Bep.

1. Lisette:
    4 oktober 2018
    Een goed begin van jullie reis! Jullie hebben al mooie dingen gezien!
    Het rijden is denk wel minder ontspannen dan in Nieuw-Zeeland. Niet verstandig om ergens te stoppen om van het uitzicht te genieten? Maar daar krijgen jullie nog genoeg tijd voor! Geniet van de reis en we kijken uit naar jullie volgende verslag! X
  2. Tom en Clazien:
    4 oktober 2018
    Weer een prachtige reis heel iets anders dan Nieuw Zeeland.Geweldig wat jullie in deze paar dagen al beleefd hebben,dat beloofd nog wat voor de verdere reis.
    Heel leuk om het zo mee te beleven.
  3. Els van Gemeren:
    4 oktober 2018
    hoi leuk weer op stap. Je moet alleen geen autopech krijgen hoor! Veel plezier
  4. Mandy:
    4 oktober 2018
    Leuk mam om even van jullie te "horen"!
    Geniet lekker xxx
  5. Jolanda:
    4 oktober 2018
    Leuk om jullie verhaal te lezen !
    Geniet ervan !

Liefs van Cees en Jolanda
  6. Jan:
    4 oktober 2018
    Zo’n woeste omgeving is toch wel heel bijzonder. Fijn dat jullie veel wilde dieren hebben kunnen zien. Wat volgt? Nog veel plezier!
  7. Wilfried en Annemarie:
    5 oktober 2018
    Mooi begin avonturiers, kom maar op met die verhalen. Fijne Travel verder !!