Hermanus naar Kraaifontein.

25 oktober 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Woensdag 17 oktober vertrokken wij na het ontbijt, dit keer met pannenkoeken, naar Somerset West. Een rit van 130 km via de Wild Coast route. Prachtig om te rijden met mooie vergezichten. Om 11.30 uur waren wij bij Frances en Evan. Wat leuk om ze weer te zien! Met Frances gingen we de kinderen uit school halen en hun nieuwe huis bekijken. Dit huis ligt vlakbij de school. Hun plan is om van het huis waarin zij nu wonen een B&B te maken. In de middag had Frances Ton en Margreet uitgenodigd. Wat een verrassing. Het was meteen super gezellig, alsof we elkaar de dag ervoor nog gezien hadden. Tot slot een lekkere braai(barbecue). De volgende dag hebben we een wijngaard bezocht: Vergelegen, in 1700 door de gouverneur van de Kaap, Willem van der Stel, opgezet. Prachtige tuinen met bomen uit 1700! Historische gebouwen, o.a slavenverblijven. De moeite waard om te bezoeken. Om 4 uur waren we na een korte rit van 35 km bij Ton en Margreet in Kraaifontein. Gezellig op de "stoep" zitten kletsen met een lekker wijntje. Na het eten was het natuurlijk tijd voor een potje klaverjassen! Vrijdag hebben we met Ton en Margreet een prachtige rit gemaakt naar Kaap de Goede Hoop. Met een soort treintje gingen we omhoog en daarna zijn Margreet en ik nog verder omhoog naar de vuurtoren gelopen. Bij de Kaap komen de Atlantische en Indische oceaan bij elkaar. Op de terugweg hebben we nog een drankje gedaan bij Maurice en Gillian. Ein delijk konden we de tweeling Anton en Ryan eens zien. Wat een leuke mannetjes! 's Avonds natuurlijk weer gekaart. Zaterdag 20 oktober, een mooie zonnige dag met 30 graden, maar wel veel wind. Wim en ik gingen samen naar de Tafelberg. Helaas ging de kabelbaan door de harde wind niet naar boven. Jammer. Als alternatief hebben we Waterfront bezocht. Wat een drukte, alle terassen zaten bomvol. Vanuit een soort London Eye hadden we een prachtig uitzicht, we zagen ook Robben eiland, waar Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten. We waren van plan om nog naar Robben eiland te gaan, maar iedereen heeft het afgeraden. Het is het geld niet waard. Zondag gingen we weer naar Frances. Maurice en Gillian kwamen ook met de kinderen. Evan zijn ouders waren er ook. Met z'n allen gingen we naar een theater, waar Sasha meedeed aan een dansshow. Zo leuk om te zien. Tot slot met z'n allen lekker geborreld en natuurlijk een braai. Maandag was een zeer warme dag met 36 graden. Die dag hebben we weinig gedaan, alleen even met Jaco en Sandra geskyped. Dinsdag wederom 36 graden! In de middag hebben we rond gekeken in Stellenbosch, o.a. Oom Samie se winkel, een soort winkel van Sinkel....daar is alles te koop. Heerlijk uitgebreid op een terrasje zitten lunchen. En wat heeft Wim gegeten?......krokodil! Jakkie. Maar hij vond het lekker. Woensdag (34 graden) besloten Wim en ik toch nog een keer naar de Tafelberg te gaan. En daar hebben we geen spijt van gehad. Met een kabelbaan ga je ruim 1000 m boven zeespiegel omhoog. In de cabine kunnen 65 mensen. De bodem van de cabine gaat draaien, dus je hebt steeds een ander uitzicht. Wat een belevenis. En boven konden we door het heldere weer heel ver kijken. 's Avonds hebben we de laatste potten gekaart en Wim is uiteindelijk de winnaar geworden.  Vandaag hadden we in de ochtend een afspraak bij de Toren. 9 jaar geleden heeft Jaco daar stage gelopen. Een prachtige wijngaard, waar ze alleen rode wijnen maken. En duur! De Black Lion bijv. kost 135 euro per fles. De eigenaar van de Toren was in Europa, maar we hebben nog wel even de manager, Elby Koch, gesproken.  Jaco heeft ook met hem gewerkt. Na de rondleiding hebben we een paar heerlijke wijnen geproefd. En tot slot kregen wij 2 nieuwe polo's  met het logo van de Toren en 2 flessen wijn mee voor Jaco.Na een heerlijk broodje kroket, zelf gemaakt door Margreet was het tijd om afscheid te nemen. Op het vliegveld waar we nu zitten heb ik dit verhaal geschreven. We hebben een prachtige reis gemaakt. Heel veel gezien en beleefd. Het is een prachtig land, met helaas grote tegenstellingen. In mei 2019 zijn er verkiezingen en hopen de mensen dat de corruptie aangepakt wordt en dat de arme bevolking het beter krijgt. Een lieve groet uit Kaapstad van Wim en Bep. Tot morgen.

1. Els van Gemeren:
    25 oktober 2018
    Geweldig, goeie reis terug. Wim en Els
  2. Wilfried en Annemarie:
    26 oktober 2018
    Mooie reis weer gemaakt, lekker meegelezen ! Goede reis.
  3. Gonnie van Hensbergen:
    26 oktober 2018
    Bedankt weer voor jullie mooie verhaal. Het is alsof we er zelf ook bij zijn. Goeie verdere reis en weer heel terug! Tot kijk en grieten van Gonnie en Henk
  4. Annelyke van Hensbergen:
    26 oktober 2018
    Weer een mooi verhaal bedankt.Wensen jullie een goede vlucht naar huis!✈️ Jos en Annelyke
  5. Anneke en Piet:
    26 oktober 2018
    Wij hebben ons reisverslag van 2001 te voorschijn gehaald. Veel herkenbare dingen. Zou zo weer instappen. Erg leuk geschreven.
  6. Jolanda:
    31 oktober 2018
    Beetje late reactie maar ik heb weer genoten van jullie verhaal. Wat hebben jullie veel mooie dingen beleefd. Inmiddels weer Thuis en lekker nagenieten. Tot ziens . Kus van Jolanda en Cees