Tweede week oktober.

12 oktober 2022 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 8 oktober hadden wij een tocht met een "postboot" gereserveerd. Deze boot  brengt post en pakketten bij mensen die op een plek wonen waar ze van de buitenwereld zijn afgesloten. De Marlborough bestaaat uit verschillende "sounds". Wij   vertrokken om 13.00 uur uit Picton en  vaarden op de Queen Charlotte Sound. Op het bovendek was het steenkoud, dus wij bleven benedendeks of op het achterdek dat nog een beetje overkapt was.

Wat een mooie tocht! Dat kunnen jullie op de foto's wel zien. Als eerste maakten wij na  2 uur varen een stop bij  Ship  Cove. Daar leed James Cook in 1770 schipbreuk met zijn schip de Endeavour en kwam hij in aanraking met de oorspronkelijke bewoners, de Maori.

De volgende korte stop was in de Endeavour Inlet waar we bij het Punga Cove resort even iets konden drinken. Er stonden daar verschillende huisjes waar je bijv. een familieweekend kon houden. Erg leuk om  te zien.

Om 16.00 uur begonnen we aan de tocht terug. Phil, onze schipper, stopte toen op verschillende plekken om post af te leveren en ook om post mee te nemen. Om 17.30 uur waren we weer teug in Picton.

Het was een prachtige dag, die natuurlijk werd afgesloten met.......een potje klaverjassen!

Zondag 9 oktober zijn we naar de Farmers Market geweest. Op deze markt kunnen mensen uit de omgeving elke zondag van 9 uur tot 12 uur hun producten verkopen: groenten, plantjes, kruiden, zelfgemaakte pate's, jams, honing, planten voor de tuin enz. Er was muziek en je kon aan picknicktafels iets drinken of eten. Erg gezellig! Daarna hebben we lekker  buiten koffie gedronken met cake en taart van de market.

Maandag was onze oppasochtend. Na puzzelen, bouwen en voorlezen hebben we weer een lange wandeling gemaakt in het park. Dit park doorkruist heel Blenheim.

Dinsdag was Grace naar de gastouder: Marnell. Zij komt uit Afrika, vandaar dat Grace  vaak zegt: Dankie! In de middag toen Sandra terug was van haar werk zijn wij naar de wijngaard gereden. Jaco was druk bezig om  de drainage te herstellen. Het water komt van de rivier die langs de wijngaard stroomt, de Awatere River. We hebben nu weer gezien  hoeveel werk er moet gebeuren. Werk dat merendeel alleen door Jaco uitgevoerd wordt.

Woensdag, donderdag en vrijdag gaan Wim en ik nog even samen op pad. Maar daarover later meer.

1. Els van Gemeren:
    13 oktober 2022
    prachtige foto's. Heeft Jaco nog weleens vrij?
    Groetjes Els