6 oktober tot en met 12 oktober

13 oktober 2017 - Saint Arnaud, Nieuw-Zeeland

Na een hartelijk afscheid van Gill en Lyndon zijn we om 10.30 uur vertrokken naar Dunedin. Onderweg zagen we nog een truck met 2 aanhangers vol met boomstammen. Echt wat voor jou, Henny! Mooi om te zien. De B&B ligt 25 minuten van Dunedin aan de Broad Bay met uitzicht op Otaga Harbour. Het is een cottage  voor 6 personen, dus ruimte genoeg. 's Middags maken we een tocht van een uur in een terrreinwagentje op 8 wielen. Wij krijgen een dik jack aan voor het stof. We worden alle kanten heen en weer geschud, maar het is de moeite waard: zeehondjes, pinquins op het nest, mooie uitzichten. O ja, in de B&B is een wasmachine. Ook heel belangrijk, haha. Zaterdag hebbben we Dunedin bezocht. In 1848 zijn de eerste Schotse kolonisten hier gearriveerd. Veel mooie gebouwen: station, St. Pauls Cathedral, Octagon (middelpunt van de stad, achthoekig),  The Municipal Chambers. 's Middags hebben we Larnach Castle bezocht, het enige kasteel van Nieuw-Zeeland. Zondag 8 oktober maken we een mooie rit van Dunedin naar Oamaru. Onderweg op het strand van Moeraki de boulders ( ronde keien met een omtrek van soms wel 4 m) gezien. Ze zijn zo'n 60 miljoen jaar geleden op de zeebodem ontstaan toen kalkzouten zich ophoopten rond een harde kern. Heel indrukwekkend. Toen op zoek naar de B&B. Het reisbureau had geen goede beschrijving gegeven en de Tomtom herkende het adres niet. Na heel lang zoeken vonden we ons verblijf ergens in de middle of nowhere. We voelden ons als "Floortje naar het einde van de wereld". Maar het was het waard, zo mooi! De meubels en de hele inrichting leken zo uit een kasteel te komen. De eigenaresse  was zo aardig, 's avonds had ze de open haard aangestoken en we konden van alles krijgen. De volgende morgen bij het ontbijt bediende zij ons verkleed als "Saartje". Echt leuk. In Oamaru staan de best bewaard gebleven historische gebouwen van NZ. Ze zijn gebouwd van Oamaru-steen, een plaatselijke cremekleurige kalksteen. Allemaal de moeite waard om te bekijken. Dinsdag een rit van 325 km van Oamaru naar Akoroa. Het is heel vlak, alsof je in Nederland bent met veel veeteelt, weilanden met honderden koeien!  Het laatste stuk van 8 km wordt een uitdaging: stel je voor een tweebaans weg, zonder trottoirs of fietspaden,  omhoog, omlaag, bochten van 45, 35  en 25 graden. Wim verblikt of verbloost niet, maar ik zit af en toe met kromme tenen, vooral als er nog een grote truck tegemoet komt. De B&B in Akoroa is weer prachtig met een mooi uitzicht op Akaroa Harbour. Woensdag is een cruise gepland waarbij we zeehondjes, blauwe pinquins en de geeloogpinquin (heel zeldzaam) zouden zien. Helaas stormt het en er valt veel regen, dus de cruise gaat niet door. We zijn daarom naar Christchurch gereden. Er is veel veranderd sedert 2015, maar ze zijn nog steeds bezig met de wederopbouw. Donderdag 12 oktober hebben we een heel lange rit voor de boeg naar St. Arnaud: 463 km.  De weg van Kaikoura naar Blenheim is nog niet hersteld, dus moeten we door de bergen. Een heel mooie rit, maar wel vermoeiend. Nog 1 nachtje slapen en dan zijn we bij Jaco en Sandra! Joepie!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jaco Van Hensbergen:
    Tot morgen!!!!
  2. Lisette:
    13 oktober 2017
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan! Klinkt allemaal even mooi! Het is maar goed dat je deze verslagen maakt mama, anders weet je straks de details niet meer 😉 Geniet er nog van! Heel veel plezier bij Jaco en Sandra! 😘
  3. Jan:
    13 oktober 2017
    Dat zijn al heel wat kilomrters achter de rug. Zo te lezen de moeite dubbel en dwars waard. Nu twee weekjes uitrusten? Veel plezier nog!
  4. Tom en Clazien:
    13 oktober 2017
    Hoi Bep en Wim.Weer een mooi verslag van jullie reis , leuk om dat zo mee te maken.Nog veel plezier en tot het volgende verslag.Groetjes Tom en Clazien.
  5. Els van Gemeren:
    14 oktober 2017
    En zo reizen we met jullie mee. De stenen lijken op de schildpadden die we zagen in de zoo met de kleinkinderen. Wim je croquetten smaakten heerlijk!. Veel plezier bij Jaco en Sandra en de hartelijke groeten. Wim en Els