St. Lucia naar Knysna.

11 oktober 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Bij het verlaten van het Hluhluwe Hilltop Resort op weg naar St. Lucia treffen we nog een neushoorn langs de weg. Duidelijk een verstoten mannetje met een grote wond bij zijn hoorn. Eind van de ochtend komen we aan bij onze B&B in St. Lucia. Het ligt in een buitenwijk van St. Lucia waar alle huizen hermetisch afgesloten zijn met hoge hekken. Wij krijgen ook een apparaatje waarmee wij het hek kunnen openen en sluiten.In de middag lopen we naar het plaatsje. Langs de weg staan allerlei kraampjes met o.a. fruit. Opeens komt een aap  aanrennen en pikt een trosje bananen. Smullen maar! 's Avonds gaan we met de auto naar een restaurant, want lopen wordt in de avond afgeraden! De volgend dag ontbijten we buiten met uitzicht op de Indische oceaan. Daarna een mooie rit in het Wetland Park naar Cape  Vidal: mooie vergezichten, zebra's, zwijnen, buffels en grote zwarte kevers die op de uitwerpselen van de olifanten zitten. Je mag er dan ook niet overheen rijden.In de middag maken we een krokodillen en nijlpaarden cruise. Prachtig om te zien.Zaterdag hebben we een lange rit van 3 uur naar het vliegveld van Durban voor de boeg. Het is moeilijk te vinden, maar na veel vragen toch gelukt. Nadat we de auto ingeleverd hebben en ingecheckt, hebben we tijd voor koffie en een hapje. Om 14.55 uur gaan we de lucht in en landen ee uur later op  Port Elisabeth. Daar halen we onze tweede  auto op: Een Toyota Carolla met 27 km op de teller! Luxe hoor. Op naar het Addo Elephant Park. Om 18.00 uur komen we aan bij de ingang van het park. Hek gesloten! Moeten we nog zo'n 75 km omrijden om bij de andere ingang te komen. Balen! Als we aankomen is het al aardedonker. Vlug de spulletjes naar het huisje en dan een hapje eten in het restaurant. We spreken daar een echtpaar uit Amsterdam.  Volgens hen viel het omrijden best wel mee, want rijden door het park is ook 37 km en je mag maar 40 km per uur op gravel wegen met grote gaten! Als we na een heerlijkr nachtrust de gordijnen openen zien we pas ons uitzicht. Zo mooi. Na het ontbijt maken we een mooie rit door het park: zebra's, zwijnen, koedoe's en natuurlijk heel veel olifanten. 's Miidags genieten we op ons balkon van de zon.Maandag vertrekken we naar St.Francis Bay, een rit van ruim 200 km. We besluiten om nu wel door het park naar de hoofduitgang te rijden. Daar krijgen we geen spijt van. Weer veel dieren gezien en als kers op de taart 4 grote olifanten en 2 baby's midden op de weg.In St.Francis Bay verblijven we in een resort met veel prive vakantiehuizen, 5 minuten van het strand. De volgende dag ontbijten we buiren en maken dan een strandwandeling naar de vuurtoren. Deze staat op Seal Point en is uit 1878. Het is prachtig weer om te lopen, maar als we bij de vuurtoren zijn komt er een zware damp opzetten en begint het heel hard te waaien.Het wordt afgeraden om in de zee te zwemmen door de bijzondere golven (rip currents), Hele hoge golven waar de surfers graag gebruik van maken. In de middag maken we een wandeling langs de oostkust, grote rotsblokken, woeste zee en prachtige floraen fauna. We bezoeken ook nog even een Super Spar, waar 2 bewakers met geweren rond lopen. Rare gewaarwording hoor. En dan is het tijd om naar Knysna te vertrekken. Daarover vertel ik de volgende keer.Een lieve groet uit Zuid Afrika van Wim en Bep.